Mica publicitate și cum ne definește ea viața

     Media este principalul factor care ne definește fiecare zi. Dis-de-dimineață, primul lucru pe care mulți dintre noi îl fac este să pornească televizorul în timp ce se pregătesc să meargă la muncă, la facultate sau pur și simplu să stea acasă. Mergând cu mașina sau autobusul de cele mai multe ori oamenii ascultă știrile de dimineață să afle ce s-a mai întâmplat în ultima vreme. La locul de muncă sau ieșind la o cafea vorbim foarte des de noutățile din țară sau străinătate, fiind o temă ușor de abordat, perfectă pentru o mică bârfă.

     Nu ne gândim însă prea des, care informații sunt adevărate sau care nu sunt. Vedem o singură latură a poveștii, cea care ne este prezentată. Din păcate nici nu încercăm să căutăm surse sigure și obiective din care să ne documentăm. Incertitudinea ne înconjoară la fiecare pas. Nici nu este de mirare că vorba „Oi crede-o când oi vedea” (a se pronunța cu un accent mai ardelenesc, foarte drag mie) devine tot mai des întâlnită în orice convorbire.

     Thomas Jefferson credea că singurele adevăruri din ziare sunt anunțurile. Acestea definesc era și societatea în care trăim. Ne arată ce lucruri îi interesau pe oameni, ce căutau, ba chiar și ce ocupații erau cele mai căutate sau cel mai des întâlnite. Acestea pot fi o sursă de încredere și nefiltrată pentru toți, de la istorici la simplii oameni.

     Multe persoane consideră că în ziua de azi totul este foarte ușor de obținut și orice informație ne este pusă pe tavă. Sincer, pot zice că acești oameni au destul de mare dreptate. Nu crezi? Tu unde ai găsit oferta pentru casa în care locuiești? De unde ți-ai cumpărat acel telefon folosit sau cum ai vândut mica bicicletă roz cu roți ajutătoare a fetiței tale, care acum este adult în toată firea? Nu cred că nu ai cumpărat vreodată un ziar de mică publicitate sau nu ai intrat vreodată pe un site cu anunțuri. Chiar dacă nu ai vândut sau cumpărat nimic, ai făcut-o din simplă curiozitate. Și vei afla și de ce.


     Cum spuneam, mica și marea publicitate sunt niște surse sigure, foarte utile pentru fiecare dintre noi. Faptul că acestea există ni se pare un lucru normal, de la sine înțeles. Dar cum ar arăta lumea dacă nu ar fi astfel de reclame? Dacă nu ar fi apărut niciodată? Ca să înțelegem ce impact puternic au acestea în viața noastră, propun să ne imaginăm o lume fără ele.

     Dacă ai răsfoit vreodată un ziar de mică ori mare publicitate, știi deja că există în el mai multe părți, articolele fiind aranjate pe categorii. Găsești orice de la imobiliare de vânzare sau închiriere, la locuri de muncă, prestări servicii sau diverse obiecte de vânzare. Bineînțeles, nu putem uita de cea mai captivantă categorie, cea de matrimoniale. Mai apar și alte grupe ca vânzări sau cumpărări de automobile sau simple anunțuri. Dar la ce sunt bune toate astea?

     Primul răspuns este foarte simplu. Ar trebui să ne întoarcem într-o eră în care ar trebui să ieșim la piață sau la târg să vindem sau să cumpărăm ceva. Recunosc, o vizită la Oser are și ea un farmec aparte, dar să mergi la târg pentru absolut orice ar fi o risipă de timp și resurse. Cu ajutorul micii publicități tot acest proces de vânzare/ cumpărare este mult mai ușor, mai comod, mai simplu (și la obiect) și ieftin. De ce ar fi simplu și la obiect? Hai să-ți dau un mic exemplu. Cauți un apartament de două camere, zona centrală cu bugetul X. Cum procedezi? Într-o lume fără mica publicitate ai două, poate trei variante. Te interesezi de oamenii care vând locuințe sau apelezi la o cunoștință, de care ai auzit că vinde ceva. Eventual mai întrebi pe la acea cunoștință dacă nu știe ea pe cineva care vinde. A treia variantă, care nu se încadrează prea bine aici, ar fi să apelezi la o agenție imobiliară, dar surprize-surprize (nu cu Andreea Marin) și ei folosesc tot mici anunțuri. Iar dacă ai vrea să cumperi o mașină uzată sau un electrocasnic folosit, te vezi în față cu aceeași problemă. Ca vânzător/ cumpărător cum crezi că ți-ai face cunoscută oferta/interesul? În afară de opțiunea de a merge la târg sau din casă-n casă nu prea ai alte variante. Mica publicitate este deja atât de importantă că nici nu ne-am putea imagina o lume fără ea. Vedem anunțuri peste tot: în ziare, online, pe panouri, stâlpi sau aviziere. Într-o lume fără ele am rămâne cu obiectele vechi, care nu ne mai sunt de folos sau ar trebui să le aruncăm la gunoi. Dacă însă reușim să le vindem sau chiar să le donăm, le oferim lucrurilor de care noi ne-am plictisit o altă viață, astfel cineva s-ar putea bucura de ele cu adevărat. Un ban în plus este de asemenea binevenit. Dacă căruciorul copilului nu mai este de folos, îl poți vinde și pune deoparte suma primită. De asemenea ai putea cumpăra altceva în locul vechiului obiect, care te va putea umple din nou cu fericire și o stare de bine.

     Un alt rol important al anunțurilor este de a reglementa într-un fel piața. Fără acest aspect unele lucruri ar putea fi vândute la prețuri exorbitante. De asemenea, dacă cererea nu este prea mare, concurența are și ea un rol semnificativ. De ce să închiriez o garsonieră cu 350 € pe lună, când o pot găsi și la 200 €? La Cluj-Napoca de exemplu, putem vedea foarte bine că prețurile chiriilor sunt influențate foarte mult de anunțuri. Aici însă lucrurile nu sunt benefice pentru chiriași. Cum locuințele sunt foarte căutate, acestea se dau în chirie la prețuri foarte mari. Mentalitatea proprietarului: „De ce să cer 200 € când am văzut, că pe o asemenea locuință XY ar fi dat și 350 €?”. Ar fi ideal ca situația să fie benefică pentru ambele părți, dar nu este mereu așa. Acest lucru însă ne arată cât de mult este influențată societatea în care trăim și mentalitatea oamenilor de mica și marea publicitate.



     Urmează altă întrebare mai interesantă. Ai folosit vreodată Tinder? Sau ai auzit măcar de el? Ei bine, secțiunea de matrimoniale este exact un fel de Tinder. Poți găsi aici persoane cu care să legi prietenii, să intri într-o relație sau chiar să te căsătorești. Și dacă tot zici: „Bine, bine, dacă e ca Tinder, de ce să nu folosesc aplicația?”, am și aici un răspuns. De cele mai multe ori, persoanele care publică aici anunțuri (nu întotdeauna!) sunt puțin mai înaintate în vârstă. Poate nu au smartphone sau nici nu știu că există o astfel de aplicație. Dacă folosești varianta tipărită a ziarului, nu prea ai șanse de a găsi poze, dar odată ce intri online, poți vedea că ai toate datele necesare să decizi dacă te interesează sau nu acea persoană. Găsești o poză, câteva informații de bază și o mică descriere. Poate cunoști și tu pe cineva care și-a găsit partenerul/a la această secțiune. Dacă ne oprim o secundă la ideea că cele mai multe persoane care postează aici sunt persoane mai înaintate în vârstă, putem observa încă un plus al acestei părți. Multe peroane găsesc aici parteneri cu care pot avea relații bune, fie ele de prietenie sau mai mult, astfel nu trebuie să-și petreacă timpul singuri. Se ajută între ei, comunică, socializează și ies din casă. Toate acestea ajută la dezvoltarea funcțiilor cognitive, astfel persoanele pot duce o viață mai bună și mai plină.

     Ai pierdut vreodată ceva? Cel mai ușor mod de a da de știre este printr-un anunț. Fie acesta anunț pe Facebook, într-un anume grup sau în ziar, peroanele care apelează la această variantă au șanse mult mai mari de a-și recupera bunurile, și asta într-un timp mai scurt. Cu siguranță ai văzut deja multe afișe cu animale de companie pierdute. Acestea ajută foarte mult la reunirea animalului cu stăpânul său. 

     Cu toate acestea cred că este deja clar cât de importante sunt anunțurile. Acestea fac parte din viața noastră într-un mod atât de organic, încât nici nu ne dăm seama. Primul ziar de mică și mare publicitate din România a fost Anunțul Telefonic, apărut în 1990, la București. De atunci a apărut deja în varianta online și de mobil. 

     Mica publicitate este un element cheie în societatea noastră. Este oglinda situației curente și a oportunităților din viitor. Ne ușurează viața și deschide calea marilor oportunități. Fără mica și marea publicitate nu am fi în punctul în care ne aflăm în prezent.



Articol scris în cadrul Spring SuperBlog 2019.



*Sursa imaginilor este pexels.com (Royalty Free).
   

0 Comentarii